16.05.2018

Порядок призначення/відновлення виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам

Оскільки вже не один рік райони Луганської, Донецької областей та Автономна республіка Крим внаслідок окупації  є непідконтрольними Україні, у внутрішньо переміщених осіб (далі - ВПО)   які отримували пенсію, або тільки досягли пенсійного віку постає низка запитань з приводу призначення пенсій вперше або відновлення їх виплати. Спробуємо розібратись.

    Так, для призначення/відновлення виплати пенсій, ВПО необхідно звернутись з заявою про призначення (не раніше ніж за місяць до досягнення ВПО пенсійного віку)/ відновлення пенсії  до територіального органу Пенсійного фонду України (далі -  територіальний орган ПФУ)  за місцем фактичного проживання/перебування та надати: документ, що посвідчує особу (паспорт, пенсійне посвідчення); довідку про присвоєння РНОКПП (ідентифікаційний код); копію довідки про взяття на облік ВПО (додатково пред`являється оригінал); дві фотокартки 2,5*3.  Крім того, для призначення пенсії  також надаються: трудова книжка (за відсутності – інші документи, що підтверджують трудовий стаж); індивідуальні відомості про застраховану особу (за період роботи чи довідка про заробітну плату); документи, що засвідчують особливий статус особи (наприклад, посвідчення учасника бойових дій) – за необхідності; документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем реєстрації на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта (у випадку, якщо особа перемістилася з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим). Для відновлення виплати пенсії додатково додаються: заява про запит пенсійної справи; заява про перерахування пенсії на рахунок в ПАТ «Державний ощадний банк України». Зазначимо, що даний перелік документів є орієнтовним та не є вичерпним.

    Після звернення та подання всіх необхідних документів, територіальний орган ПФУ направляє звернення до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення (далі- структурний підрозділ з питань СЗН) для проведення перевірки достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання/перебування ВПО, який її проводить протягом 15 робочих днів з дня надходження звернення та складає акт обстеження матеріально-побутових умов. Протягом 5 робочих днів з дня отримання подання від структурного підрозділу з питань СЗН про призначення/відновлення або про відмову у призначенні/відновленні пенсії, комісія з питань призначення/відновлення соціальних виплат ВПО (далі - комісія) приймає відповідне  рішення за результатами розгляду подання з урахуванням акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. На підставі рішення комісії територіальний орган Пенсійного фонду України призначає /відновлює виплату пенсії.

    Слід зазначити, що починаючи з 01 липня 2016 року виплати пенсій, що призначаються ВПО, здійснюються через рахунки та мережу ПАТ "Державний ощадний банк України". Так, ВПО, якій призначено/відновлено пенсію, для укладення договору про відкриття рахунку необхідно звернутися до відділення банку за місцем фактичного проживання. Важливо, що  платіжна картка, на яку  буде зараховуватись пенсія ВПО одночасно є пенсійним посвідченням. За письмовими заявами осіб з інвалідністю 1 групи та осіб які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги виплати можуть проводитись ПАТ «Державний ощадний банк України»   безоплатно з доставкою додому (за фактичним місцем проживання)  з одночасною фізичною ідентифікацією таких осіб. 

   Виплата пенсії припиняється у разі: встановлення факту відсутності ВПО за фактичним місцем проживання/перебування згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї; отримання рекомендації  Мінфіну за фактами, виявленими під час верифікації соціальних виплат; скасування довідки про взяття на облік ВПО; отримання відповідної  інформації від Держприкордонслужби, МВС, СБУ, Мінфіну, Націоналньої поліції, ДМС, Держфінінспекції, Держаудитслужби та інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

    Враховуючи рішення комісії про припинення виплати пенсії, територіальний орган Пенсійного фонду України припиняє виплату пенсії: з місяця, що настає за тим, у якому прийнято відповідне рішення комісії; з дня припинення виплати ПАТ "Державний ощадний банк України" (у разі непроходження ВПО фізичної ідентифікації в установах банку); з дня скасування довідки про взяття на облік ВПО.

Для отримання консультацій чи роз’яснень з правових питань можна звертатися до Арцизького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Арциз, вул. Будівельників, 15б. Телефон: (04845)3-14-34, (097)123-15-63.

Татарбунарське бюро правової допомоги: м. Татарбунари, вул. В. Тура, 48. Телефон: (04844) 3-18-46.

Саратське бюро правової допомоги: смт. Сарата, вул. Чкалова, 2 (другий поверх). Телефон: (04848) 2-31-50.

Тарутинське бюро правової допомоги: смт. Тарутине, вул. Центральна, 124. Телефон: (04847) 4-04-47.

Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103.

Арцизький місцевий центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги